select bara min select och den hemska natten

jag har verkligen haft den hemskaste natten i mitt liv, jag hade svårt att tro att något sånt här hemsk kunde hända mig. men så var det ju fredag den 13:de också. det började med att jag hade tagit ledigt från skolan för vi skulle åka ner till vetrinären med Select och kolla om hennes ben hade blivit bättre, när jag då kom till stallet på morgonen ville hon inte äta morötter, hö eller något matigt. alltså var ju något fel. när vi kom till vetrinären visade hon stora tecken på att det var magen hon hade ont i. Hon fick då 5liter dropp, b-vitamin tillskott och smärtstillande. så återbesöket med benet var ju helt glömt, verkligen tur att vi skulle till vetrinären just idag.
Det tog ungefär en timme för droppet att rinna ner och ut i blodet och jag satt hela tiden och vakade på henne, hemsk att se den undebaraste man har med massa slangar och kanyler. När hon fått i sig allt dropp såg hon bättre ut och vi kunde kolla hennes ben lite, när vi longerade henne på volten såg hon helt okej ut, hon visade däremot lite på böjprovet. men eftersom vi inte kunde höra något ljud när vi lyssnade på tarmarna så kunde vi inte börja behandla benet. hennes mage skulle inte klara det och inte när vi skulle bli tvugna att droga ner henne lite. Så vetrinären sa att hon var tvugen att få 5 liter dropp till för att se om magen blev bättre. Select visade stora tecken på smärtor därför fick hon en dos smärtstillande till. efter att den påse också runnit ner gick vi med henne i ca 30min. därefter kunde man höra lite ljud från magen men ingen större skillnad. vetrinären sa att hon tyckte vi skulle åka hem och se om det blev bättre, det kan ta ett tag innan smärtorna släpper. hon kunde inte säga om det var tarmvred eller bara början till kolik. När vi väl kom hem såg hon piggare ut men såfort hon kom in i boxen och jag vände ryggen till lade hon sig ner i boxen för hon hade så ont, så jag gick ut och gick med henne i 30min till det är det enda man kan göra med hästar med magsmärtor alltså början till kolik. När jag tog in henne i boxen igen la hon sig ner så mamma beslutade att vi skulle ringa jourhavande vetrinären som kom inom kort. hon tyckte det var konstigt att vetrinären i kalmar inte gett select paraffinolja, så det skulle vi försöka få i henne genom en slang som hon förde upp genom ena näsborren ner i magen, det tyckte select inte var särskilt skönt vilket man kan förstå. men det gick efter en dos lugnanade. Allt gick bra tills hon skulle ta ut slangen och ett blodkärl spricker, det bara fossar ut blod som om select vore västa draken som sprutar blod istället för eld. vägar, min jacka, mamma, golv allt var blodig och där står select halvt levande och kan inte göra någoting. jag tycker så otroligt synd om henne. efter drygt en kvart hade vi fått stopp på det och vetrinären sa att hon behövde vila. Jag hade inte ätit på hela dagen, det hade liksom inte funnits en tanke på mat så mamma åkte och hämtade kina mat, det passade bra i min mage. Sen begav jag mig en stund till mathilda för att prata och se en film för att få tankarna på annat en stund. mamma var i stallet hela tiden och gick med select. men hon visade inget tecken på att blivit bättre så mamma ringde helsingborg. han sa att symtomen select hade lät som akut operation och tyckte vi skulle komma ner, men det uteslöt vi ganska fort för select var för dåligt för att kunna stå i en transport i fyra timmar. Istället fick jourhavande vetrinären komma tillbaka och ge henne mer smärtstillande och vi kunde bara hoppas på att det skulle bli bättre. annars kunde vi nog bara inse att den sista stunden i selects liv var kommen. Mamma hämtade mig hos mathilda och på med, termobyxor, dubbla jackor (eftersom select blodat ner min varma vinterjacka), mössa, vantar .. allt nu väntade en lång natt vid selects sida. Hela natten satt jag vid selects och vakade med mamma, någon halvtimme ibland la vi oss sadelkammaren på betonggolvet där vi la ut selects tecken. Hon är det bästa jag har, fanns inget alternativ för mig, det var liv eller död som gällde och jag hade bara ett mål. hon skulle överleva! det var så hemsk att se henne ligga helt utslagen, och andas tung och stöna av smärtorna, hon slog mot magen och kunde inte ligga stilla, men sen kom ljuset. när klockade började närma sig halv fyra på morgonen hörde mamma att hennes mage kurrade och hon åt lite av maten i boxen. ett gott tecken på att hon mådde bättre och jag har aldrig varit lyckligare. Mamma och jag åkte hem en stund senare och sov en stund i sängen. klockan sex åkte mamma tillbaka för att kolla till henne, nu fanns det bara bra täcken, en stor lättnad. När jag själv vaknade kvart i åtta för att bege mig till skolans öppet hus, dunkade det i huvudet, örat sprängde för jag hade sovit på det kalla golvet, mina ögon var ihopklistade av alla tårar. in i duschen för att vakna till, massa smink och iväg till skolan. När jag sedan åkte tillbaka efter skolan var hon pigg, åt mat och det fanns lite glimmt i henne. Detta hopp fanns verkligen inte igår, så dålig som hon var igår jag trodde aldrig hon skulle överleva. att se den man älskar mest ligga och ha så ont är hemsk.
Select är det bästa som hänt mig och jag komma aldrig släppa taget om henne det ska hon veta. Vi är fast vi varandra, jag ger hela mitt liv till henne. tillsammans kan vi klara av allt, du och jag mot världen min ängel. du är min stora livsgnista





jag tror det finns en kraft i världen som lever under ytan
nått primitivt och vilt som vaknar när man behöver en knuff
för att överleva.
likt vildblommor som blommar efter att branden härjat i skogen
de flesta är rädda för den och gömmer den långt inne
med det finns alltid dom med modet att älska det otämjda.
Lilla flicka Select

jag älskar dig


Kommentarer
Postat av: JULIA

du är så omtänksam och snäll sofie, select klarade detta på grund av dig! hoppas select kommer må bättre, du är bäst!

2009-11-15 @ 12:19:05
URL: http://juliaebba.blogg.se/
Postat av: Sofie

julia du är också omtänksam. tack behöver lite "pusch" nu!:)

2009-11-17 @ 22:28:41
URL: http://sofiemiamii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback